Archive for April, 2009

Minnesanteckningar Konsortiedagsplanering 6/4-2009

Tuesday, April 28th, 2009

Närvarande: Lilian (KTHB), Frida J (KB), Frida F (KIB)

1.       Datum: vi håller fast vid det datum för Konsortiedagen (15 oktober 2009) som vi gått ut med på Upphandlingslistan, trots att vi fått reaktioner att det krockar med två andra biblioteksevenemang (ett i Borås och ett i London). Anledningen till att vi inte vill ändra datum är att vi ville lägga konsortiedagen i anslutning till Statistikdagen (som arrangeras av KB:s expertgrupp för statistik), och de har bestämt datum till den 16 okt 2009, och redan bjudit in internationella talare, varför det blir svårt att flytta datumet. (Frida J meddelar Eva N på Blekinge tekniska högskola, som var den som föreslog ändring av datum.)

2.       Förslag till dagprogram:

·         Uppsamlingsheat för pågående el. avslutade projekt/rapporter som vi tog upp på förra konsortiedagen. Tanken är att hålla varje rapportpunkt kort, inte berätta hela historiken, utan mer fokusera på ”hur har det gått?”.

a)      Projektet utvidgad access på campus

b)      E-resurser i LIBRIS

c)       ERM-implementering (ev. kan detta ges mer utrymme i en egen punkt, beroende vad som har hänt i frågan tills oktober)

·         Ngt intressant pågående projekt runt om i bibliotekssverige? (alla undersöker)

a)      Efter vårt möte fick Frida J ett förslag på programpunkt från Mats Almkvist på Umeå UB: ”Samsökningens och webbdesignens betydelse för användningen av e-resurserna”, ca 15-20 min, så det är spikat!

·         Vad händer i Norden? Vi kollar på Nordlic-mötet om de har ngt som skulle kunna vara intressant att höra om. (alla)

·         SFX-Metalib-Libris: vi diskuterade om et finns något intressant att ta upp härifrån, men konstaterade samtidigt att det kanske är mer intressant på de egna SFX-och Metalibdagarna. (Frida J kollar med Ilona och Marja)

·         Processarbete i samband med e-resurser?  Detta var en av de mest uppskattade punkterna på förra konsortiedagen (hölls av Karin G och Wilhelm). Kanske lite upprepning att ta upp samma ämne igen, även om ngn annan håller i det? (alla undersöker)

·         Portico/LOCKS/CLOCKS etc. arkivlösningar (Camilla undersöker). Tydligen hade ngn från Portico under UKSG visat intresse för att komma och prata i Sverige om detta 

·         Project Transfer – riktlinjer för tidskrifter som byter förlag (Frida F undersöker)

·         Föreläsning – att förhandla e-resurser, förhandlingsteknik: utbildningsarbetsgruppen (Charlotte, Camilla och Frida F) håller på att sätta ihop en kurs, avvakta deras förslag. Förmodligen kommer kursen i första hand att bli intern för licenshandläggarna, och inte på konsortiedagen. (avvakta licensutbildningsarbetsgruppen)

·         Den finansiella krisen och dess påverkan på biblioteken. Nationell samverkan har planer på att gå ut med en undersökning till BIBSAM-biblioteken, isåfall kan man ta upp resultat och diskussion kring detta (Frida J går ut i sin grupp och kollar upp).

a)      Ev. skulle man även kunna ha ett förlagsperspektiv på detta, bjuda hit ngt förlag att för att se hur de planerar att hantera situationen)

b)      Internationell vinkling? Hur hanterar man detta i Norden/Europa/USA? (kolla med NordLic på mötet i början i juni)

·         (TRENDER, t.ex. prismodeller baserade på användning (t.ex. ACS) – vi bestämde att släppa detta ämne i nuläget, eftersom vi inte har jobbat aktivt med det, men kanske är det något att spara till 2010 år konsortiedag?)

·         (Sammanslagning av Växjö och Kalmar – bestämde att stryka även denna punkt, eftersom det förmodligen är mer av en intern angelägenhet hur vi kommer att sköta hopslagningen utifrån FTE och priser etc.)  

·         Kort visning av KB:s nya webbsidor (Niklas)

·         Avtalsinformation: vi bestämde inget om formen för hur vi ska göra detta, men enades om att det måste finnas med, eftersom det är viktigt att veta för konsortiemedlemmarna. Bra om man vid presentationerna kan rikta in sig på: Vad är problematiskt? Vilka förbättringar har genomförts? Mer dramatik etc. Man behöver inte berätta om löpande avtal, utan enbart omförhandlingar.

·         Frågan om centralisering/decentralisering av konsortieverksamheten. Bra om styrgruppen för licensverksamheten kan prata om detta + presentera sig själva (bra att överhuvudtaget bjuda in styrgruppen till konsortiedagen så de får se vad som händer i verksamheten). (Frida J kollar detta)   

3.       Lokaler. Vi fortsätter att tänka på om vi skulle behöva grupprum eller alla moment skall vara i aula.

4.       Kvällsaktiviteter. Hann inte med denna punkt. Alla funderar på lämpliga lokaler/restauranger för kvällsmingel  

 

Vi kom fram till att vi skulle diskutera programmet vidare i samband med nästa licenshandläggarträff på KIB den 28 maj. 

Nedan kommer ytterligare några förslag till Konsortiedagsprogrammet från ett internt möte vid Nationell samordning:

 

  • Finns det någon forskare i Sverige som håller på med någon näraliggande till vårt område som vi skulle kunna bjuda in? Copyright, bibliometri?
  •  ISI-datat som förhandlades fram till Web of Knowledge-avtalet – hur kopplar biblioteken det till sina publiceringsdatabaser, hur jobbar de med det, vad får de ut, relation till swepub? Här kanske vi kan få någon från fältet att prata?
  •  Vi famlade lite kring huruvida vi ska göra en enkät om ekonomiska läget eller inte. Men utifrån den diskussionen tyckte någon att vi kunde ha en paneldebatt med bibliotekschefer om hur de jobbar med det ekonomiska läget på biblioteken… Det krävs såklart bra debattledare och bra panelmedlemmar. Vi kom faktiskt inte fram till något beslut på morgonens möte om hur vi skulle göra med minienkäten. Återkommer…
  •  Sen en egopunkt… Vi brukar (i samband med info om avtalen eller i inledningen, tror jag) göra en kort rapport över året som gått. Nu i vår har vi lagt en del tid på processkartläggningen och ev. kan det vara intressant för biblioteken att höra några ord om detta. Vi minns Karins G:s och Wilhelms processkartor från förra året, och jag är mycket frestad att smäcka upp vår MEGASTORA processkarta som fondvägg…
  • Gunilla eller Maria borde hälsa välkommen/öppna dagen à jag har kontaktat dem, och någon av dem kommer.
  •  Vad gäller samsök/SFX tar Anders frågan vidare till Marja och Ilona. Tänkbara saker att rapportera om skulle kunna vara översynen av Samsök och KBART-rapport (Knowledge Bases and Related Tools). Några andra librisprojekt att ta upp på Konsortiedagen kom vi inte på.

Ingers kommentarer till minnesanteckningar konsortiedagsplanering

Monday, April 27th, 2009

ERM kan säkert behöva en egen punkt. Förra året var vi precis i början av implementeringen. I oktober är det intressant att få veta hur det gått. Håller med om att övriga 2 punkter bör hållas mycket kort. Tycker att vi i möjligaste mån ska undvika att upprepa punkterna från 2008 års konsortiedag.. Detta gäller även processarbete och e-resurser, även om det var intressant.

Portico/LOCKS/CLOCKS mycket bra att ha med.

Finansiella krisen – här tycker jag att förlagens hantering av och inställning till krisen vore mycket intressant att ta del av. Om det finns någon förlagsrepresentant som vill delge oss förlagens perspektiv på detta vore det mycket bra. Proquest t ex? Då det gäller hur biblioteken jobbar; här på GUB t ex är vi på väg att tillsätta en arbetsgrupp som ska ha till uppgift att utreda hur vi ska möta finanskrisen och förväntade nedskärningar när det gäller förvärvet av periodika, databaser och e-böcker. Visst vore det intressant med en paneldiskussion med representanter från olika bibliotek.

Avtalsinfo: GUB har i dagsläget inga nya avtal inför 2010, endast de innevarande avtalen som löper på.

Frågan om centralisering/decentralisering av konsortieverksamheten. Jag menar att det inte bara är ”bra om” styrgruppen för licensverksamheten pratar om detta, det är nödvändigt att de kommer och presenterar sig och informerar om hur de har tänkt sig framtiden för konsortieverksamheten. Detta är väl ändå en så avgörande fråga att den bör ges stort utrymme på dagen, eller???

Bibliometri – GUB:s Håkan Carlsson arbetar med bibliometri och för detta även ISI. Se här lite av vad han gör: http://www.ub.gu.se/info/bibliometri/kompetensutveckling/ Om ni tycker det vore intressant, kan jag höra om han vill komma.

Övrigt: detta med annan autentisering än via IP, t ex Shibboleth, vore det intressant att ha med någon information om detta? eller det kanske ni har haft vid någon tidigare konsortiedag? Jag har ju bara varit med en gång tidigare, nämligen 2008.

/Inger

Licensarbetarmöte 2009-03-05

Thursday, April 9th, 2009

Licensarbetarmöte 2009-03-05
Minnesanteckningar
Tid. 10.15-16.00
Plats: Tekniska högskolan, biblioteket
Närvarande: Karin Perols (KIB), Frida Fick (KIB), Camilla Smith (SUB), Wilhelm Widmark (SUB), Inger Petersson (GUB), Frida Jacobson (KB), Niklas Willén (KB), Anders Söderbäck (KB), Charlotte Hillergård (KB), Anna-Karin Forsberg (KTHB), Camilla Laitamaa (KTHB), Lilian Larsson (KTHB)
Återbud: Darlene Adams (KIB, Ann-Mari Jonsson (GUB)
1. Styrgruppen för nationella licenser för e-resurser Anders Söderbäck informerade från första mötet för styrgruppen för nationella licenser för e-resurser 11/2. Gruppen ska ägna sig åt policyfrågor och ha ytterligare 4 möten i år 30/3, 27/5, 11/9, 18/11. Lena Nordholm (rektor för Högskolan i Borås) valdes till ordförande. Vid nästa möte den 30 mars kommer organisationen av arbetet med de nationella licenserna för e-media ska organiseras att tas upp. Tidigast efter den 27 maj kan vi förvänta oss något beslut från styrgruppen i frågan om centralisering eller nya former för distribuerad licensverksamhet. Minnesanteckningar från styrgruppens möten kommer att göras tillgängliga på KB:s hemsidor. Som samordnare för licensverksamheten för e-resurser på KB är Anders ständigt adjungerad vid Styrgruppens möten. Som licenshandläggare är vi alla välkomna att föreslå frågor som vi önskar att gruppen ska diskutera. Frida J. betonade vikten av att vi licensarbetare lämnar goda underlag till styrgruppen så att de kan fatta bra beslut. En utvärdering av hur våra prismodeller fungerat de senaste 5 åren skulle t ex kunna vara ett bra underlag för styrgruppen.
2. De centrala avtalen i Verde Trots att alla närvarande, utom KTHB, har tillgång till Verde så är det ingen som vill börja lägga in information om de centrala avtalen där innan synkningen mellan Verde och SFX fungerar. När Verde är klar att börja användas är det tänkt att alla licenshandläggare ska kunna lägga in information om sina egna avtal. KTHB kommer i så fall att få låna en instans av KB för detta ändamål. Beslutades att KB utarbetar ett förslag till korrespondens mellan Bibsams avtalstermer och motsvarande termer i Verde, och sedan skickar det på remiss till resten av gruppen. Tillägg 6/3 av Anders S: Appropå punkten om licenshantering i Verde, så hade vi (dvs jag, Marja och Ilona) ett möte med Fujitsu idag. Vi har två ärenden som behöver lösas innan vi kan sätta Verde i produktion, dvs flytta det arbete som görs i SFX idag till Verde. De problem vi har beror, har jag för mig att jag sade igår, inte på
några buggar i Verde, utan handlar om funktionalitet som inte finns. ExLibris skulle titta på hur lång tid det skulle ta att lägga in den funktionalitet vi behöver. Det ena av ärendena, som handlar om att kunna gå igenom och fånga upp lokala avvikelser mellan institutioner på sfxbibsam (dvs skillnader mellan institutioner på de centrala avtalen), kommer att kunna genomföras någon gång under april (”april-ish” var den tidplan Fujistu hört från ExLibris). Det andra ärendet, som handlar om att hitta och administrera de bibliotek som inte har egna Verdeinstanser, kommer inte att kunna lösas som vi vill ha det. ExLibris erbjuder här en alternativ lösning, någon form av rapport som ska kunna genereras ur Verde och fungera som administrativt stöd. Vi kan inte ta ställning till detta innan vi sett hur detta fungerar i praktiken, och har bett om en tydlig förklaring. Vi har också bett om en specificering av när den faktiska synkningen SFX/Verde kommer att kunna genomföras. Eftersom det, om vi ska använda Verde, är nödvändigt för oss att kunna sköta all aktivering i Verde istället för SFX, finns det i och med detta besked en risk att vi faktiskt inte kommer kunna använda Verde. Jag hoppas att ExLibris alternativa lösning är acceptabel, men vi kan inte säga något innan vi sett den. Alltså kommer vi att avvakta även med att diskutera licensinformationen tills vi kunnat ta ställning till den föreslagna lösningen. Nästa vecka har ExLibris systemseminarium i Tel Aviv. Ingen av oss kommer att vara där (vi åker istället till motsvarande seminarium i USA i maj), men jag misstänker att vi pga detta inte kommer få förslaget presenterat för oss förrän vecka 12. Vi hör förstås av oss så fort vi vet något, men just nu får vi lov att vänta med licensinformationen. Synkningen Verde/SFX blir ju av först i april, men vet vi att allting fungerar kan vi ju lägga in licensinformationen innan dess. Vi kan däremot inte lägga in någon innan vi vet att det kommer att fungera.
3. Förslag till punkter för NordLic-mötet 11-12 juni: – Hantering av licenser i ERM-system (t ex Verde som KB planerar att ta i bruk under våren) – Ställer nya tekniska möjligheter nya krav på våra licensavtal? Kan vi kräva mer anpassning till vår teknik av förlagen t ex att de förser oss med SFX Loadfiles, konsortie-targets ? – Finanskrisens påverkan på nordiska bibliotek. – Statistik. Konsortieadministratörernas service till medlemmarna. – Nature Journals. Förhandlingsstrategier inför ett nytt avtal. Nuvarande avtal (2007-2009) kom till genom en gemensam nordisk förhandling. Det är inte ett big deal-avtal, utan medlemmarna väljer själva tilläggstitlar till Nature.
– Sammanslagning av lärosäten. Aktuellt för oss med Växjö-Kalmar. – Wiley-Blackwell’s sammanslagning. Hur den har hanterats i olika länder. – Budget – E-media i bibliotek byggda för tryckta media.
4. BIBSAM:s principer Frågan om vi behöver nya avtalsprinciper för t ex scholarly sharing, kurskompendier med mera diskuterades.
5. Kurser för licensarbetare Vi enades om att bilda en arbetsgrupp för att arrangera en kurs i licensarbete som är skräddarsydd för oss. Gruppen består av Camilla S, Frida F och Charlotte. Frida F berättade om den distanskurs i Informationsjuridik på BHS, som hon går på just nu.
6. Ansvarsbibliotekens verksamhet Ansvarsbibliotekens verksamhet ska bedrivas som vanligt tills beslut fattas om annat, enligt Anders S. t ex. ska vi sluta fleråriga avtal precis som tidigare, om det är fördelaktigt för konsortiet.
7. Konsortiedagen 2009 Vi enades om den 15 oktober. En arbetsgrupp för att planera Konsortiedagen bildades. Den består av Frida J, Inger, Camilla S., någon från KIB och Lilian Förslag till innehåll: Hur finanskrisen påverkat biblioteken Sammanslagningar av lärosäten, exemplet Växjö Kalmar Föredrag om praktiskt licensarbete med inriktning på juridik. Kort visning av KB:s nya webbsidor för avtalsinformation Avtalsinformationen utformad som stoppunkter som man kan besöka efter intresse och som ska bli mer interaktiva än de sedvanliga redovisningarna. Ordföranden för Styrgruppen tillfrågas om hon vill delta ev. med fler deltagare ur gruppen. KB sätter upp en blogg för arbetete med Konsortiedagen och en blogg för licensarbetsgruppen överhuvudtaget. 2008 års konsortiedag utvärderades med hjälp av det webbaserade enkätverkyget
SurveyMonkey, som dock hade omfångsmässiga begränsningar. Niklas erbjöd sig att ansvara för nästa enkät som istället skapas i Episerver och läggs ut på KB:s webb, där licensgruppen har större möjlighet att påverka innehållet. Övrigt Anders kommer att skicka ut sammanställningen/rapporten över licensverksamheten 2008 till gruppen. Diskussion om att eventuellt slå ihop Wiley och Blackwellavtalenredan 2010, dvs. ett år innan Blackwell-avtalet egentligen löper ut. KIB:s och KB:s handläggare beslutade att försöka komma överens sig emellan hur detta ska hanteras och om de inte kommer överens att be styrgruppen ta upp frågan. Open Access avgifter och hur de påverkar licenspriset på tidskrifter är en viktig fråga att tänka på när vi utformar avtalen menar flera i gruppen. Frida J berättade om arbetet med fullmaktsavtaletom ska vara klart till Styrgruppens möte i maj. FTE Frida F har upptäckt att högskoleverkets siffror för 2007 har ändrats och högskoleverket har bekräftat att det stämmer. Christine Lindmark på Kungl. biblioteket följer upp frågan. Växjö och Kalmar upphör att existera och i stället bildas ett nytt lärosäte: Linnéuniversitetet. Vi som handlägger avtal där båda är med bör tänka på hur vi ska hantera detta. Nästa möte blir på KIB preliminärt datum den 28 maj. Därpå ska vi vara i Göteborg den 14 sept.
/Lilian Larsson
2009-03-11